Numer telefonu

12 266 36 48

Email

sp.montessori@ziarnkomaku.pl

Czekamy na Ciebie

pn.-czw.: 8:00-15:00, pt.: 9:00-15:00

Kwietniowe warsztaty dla rodzin ED

Można powiedzieć, że te dwie rzeczywistości w Edukacji Domowej przeplatają się nawzajem: Nauka i Rodzina. Edukacja własnych dzieci nie należy do najprostszych, dlatego takie spotkania jak dziś 20.04.2024r. pomagają zarówno rodzicom jak i dzieciom odnaleźć bratnie dusze, które rozumieją, wspierają i przychodzą z pomocą. Również my jako szkoła pragniemy wspierać naszych rodziców i podopiecznych na tej drodze edukacji.

Na naszym sobotnim spotkaniu zaproponowaliśmy rodzicom wykład „Wsparcie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w niestabilnych czasach” prowadzony przez jedną z naszych rodzin ED państwa Beatę i Marcina Mądrych, który był współfinansowany z Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia Urzędu Miasta Krakowa na realizację w C.E.D.R. – ze zadania publicznego pt. „Kształtowanie kompetencji psychospołecznych wśród rodzin z Gminy Miejskiej Kraków – Kompetentna rodzina – kompetentne dziecko.

Jak się okazało niezmiennie najważniejszym źródłem ochrony zdrowia psychicznego młodzieży zarówno w okresach stabilności i spokoju, jak i w okresie ostatnich kryzysów jest wielkość, jakość i dostępność sieci wsparcia (czyli bliskich osób, w szczególności rodziców, przyjaciół, dalszej rodziny, rówieśników oraz nauczycieli i wychowawców)

W niestabilnym świecie lepiej radzą sobie psychicznie nastolatkowie:

  • dla których najważniejszymi przewodnikami życiowymi są rodzice (rodzic-autorytet)
  • którzy czują się wysłuchani i zrozumiani w rozmowach z rodzicami o swoich problemach (rodzic-powiernik)
  • którzy często doświadczają miłych, życzliwych gestów ze strony rodziców (rodzic okazujący miłość)
  • którzy mają rodzeństwo
  • którzy nie mając oparcia w rodzicach, mogą liczyć na wsparcie ze strony dalszej rodziny, zwłaszcza babć
  • którzy mają nauczycieli gotowych poświęcić im osobistą uwagę, umiejących docenić i okazujących życzliwe gesty
  • którzy posiadają gęstszą sieć kontaktów społecznych z przyjaciółmi i rówieśnikami
  • którzy czują się akceptowani w klasie, a klasę opisują jako życzliwą
  • dla których ważna jest wiara/religia

Badania pokazują, że gdy nastolatek znajdzie się w sytuacji kryzysowej, przyjaciele są najczęstszymi (częstszymi nawet niż rodzice) osobami, którym zwierza się ze swojego problemu. Co ciekawe, pomocność wsparcia od rówieśników, jest oceniana podobnie wysoko, jak rodziców.

Z pełną treścią raportu można zapoznać się na stronie Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej

W tym czasie starsi uczniowie klas 4-8 spotkali się z panem Wiesławem Snaczke, który poprowadził ich przez niełatwą historię Żołnierzy Wyklętych. Uczniowie zapoznali się również z filmem reżyserii Jerzego Zalewskiego, który opowiadał prawdziwą historię tamtych czasów.

Żołnierze Wyklęci byli żołnierzami polskiego powojennego podziemia niepodległościowego i antykomunistycznego, którzy stawiali opór sowietyzacji Polski i podporządkowaniu jej ZSRR.  Walcząc z siłami nowego agresora, musieli  zmierzyć się z ogromną, wymierzoną w nich propagandą Polski Ludowej, która nazywała ich „bandami reakcyjnego podziemia”. Z kolei osoby działające w antykomunistycznych organizacjach i oddziałach zbrojnych, które znalazły się w kartotekach aparatu bezpieczeństwa, określono mianem „wrogów ludu”. Mobilizacja i walka Żołnierzy Wyklętych była pierwszym odruchem samoobrony społeczeństwa polskiego przeciwko sowieckiej agresji i narzuconym siłą władzom komunistycznym, ale też przykładem najliczniejszej antykomunistycznej konspiracji zbrojnej w skali europejskiej, obejmującej teren całej Polski, w tym także utracone na rzecz Związku Sowieckiego  Kresy Wschodnie II RP.

Uczestników ruchu partyzanckiego określa się też jako „żołnierzy drugiej konspiracji” lub „Żołnierzy Niezłomnych”. Sformułowanie „Żołnierze Wyklęci” powstało w 1993 roku 

https://www.prezydent.pl/aktualnosci/polityka-historyczna/zolnierze-wykleci/kim-byli-zolnierze-wykleci

Następnie klasy 4 – 8 udały się na zajęcia z „Krainą Twórczości” dotyczące  montowania video ( gotowe szablony w stylu „Breaking News” z sensacyjną muzyką oraz profesjonalny mikrofon do dodawania własnych komentarzy uczniów). Były to naprawdę twórcze zajęcia, na których uczniowie świetnie się bawili. Powstały nawet ciekawe „Wiadomości” informacje z ostatniej chwili, które zamieściliśmy na naszych Instagramie ziarnko_maku_ed.

Największą radość i różnorodność wyboru zajęć w tym dniu mieli nasi najmłodsi uczniowie z klas 0-3. Czekały na nich zajęcia z „Krainą Twórczości” podczas których tworzyli pojazdy zdalnie sterowane (jeżdżące na podłodze z powodu dużych zasięgów i prędkości), robo – zwierzaki w tym np. robo – lwa, który potrafił nagle zerwać się ze snu i głośno ryczeć.

Następnie były prowadzone zajęcia z tańca historycznego „Młoda dama i dżentelmen –
rodzina na salonach”. Które były prowadzone w parach: mama z synem, ojciec z córką. Było przy tym wiele śmiechu, radości i przytulania (tak bardzo potrzebnego każdemu dziecku).

Po południu odbyły się jeszcze zajęcia sportowe tzw. Sporty kreatywne”, które poprowadził pan Maciej Pietrzycki, oraz  zajęcia szachowe dla rodzin pt. „Wilcze Doły”, które poprowadził pan Bartłomiej
Wiejaczka.

Kwietniowa sobota zdecydowanie należało do najbardziej intensywnych sobót ED w roku. Korytarze też były najbardziej zatłoczone, a dzieci rozbawione. Można powiedzieć, że był to dzień NAJ 🙂 najfajniejszy w tygodniu bo mogliśmy się spotkać całą społecznością ED i dać sobie trochę czasu i wzajemnej obecności.

Z radością ,

Weronika Stypuła